Experimenteren in Technopolis

Pedagogische studiedag vandaag, en dan gaan we meestal op uitstap. De kindjes hadden elk een vriendje gekozen om samen te experimenteren in Technopolis.
Een hele dag Fun, dus. Spelen met zeepbellen, geld maken met hun eigen foto erop, winkeltje spelen waarbij ze zelf alles konden inscannen, met een reuze dokter Bibber spelen in de nieuwe expo van Snot tot Prot, zelf redactiewerk doen voor een krant, puzzels oplossen,  regels van de zwaartekracht zelf ondervonden en nog zoveel meer.

Eén minpuntje; om één of andere reden is het plots niet meer toegestaan om te picknicken. Groepen kunnen wel nog gebruik maken van de picknickruimte, maar ouders met kinderen zijn verplicht te eten in het zelfbedieningsrestaurant.
Noem het burgerlijke ongehoorzaamheid, maar wij hebben toch onze broodjes opgegeten daar in het restaurant. Ze kunnen ons toch niet verplichten kapotgekookte pasta of gefrituurde kip te eten.

Draadloos

Een tijdje geleden raakte de voeding van mijn draadloze router stuk. Woensdag even de tijd gevonden om een nieuw exemplaar te kopen. Hier in Oostakker, in een mega-winkel met schreeuwerige rood en witte reclame stond een draadloze router van Sitecom in promotie : 33 euro compleet met USB ontvanger. Ik heb al eerder routers geïnstalleerd en tot nu toe was dat niet veel meer dan stekker in het stopcontact en wat kabels inpluggen.
Deze keer lukte het iets minder goed. Ik heb zowat alles geprobeerd, op de computer met IP-adressen en andere instellingen geworsteld, kabels verwisseld, minstens 35 keer op de reset-knop gedrukt, computer herstart,… je kent dat. Nochtans knipperden op de router alle lichtjes die moesten knipperen.
Even op internet gezocht en er waren wel meer problemen met gerief van Sitecom. Uit reacties op verschillende forums kon ik al snel opmaken dat Sitecom eigenlijk rommel is.
Daarnet het toestel teruggebracht naar de mega-winkel met schreeuwerige rood en witte reclame. De jongen aan het onthaal stelde weinig vragen (volgens mij wist hij gewoon dat dat materiaal niet deugt)  en ik kreeg onmiddellijk mijn geld terug (in de vorm van een waardebon).
Even later stapte ik met een D-Link DIR-635 RangeBooster N™ 650, een 802.11n wireless router onder de arm de winkel uit.
Thuis alles aangesloten en in minder dan 5 minuten was de klus geklaard. Zoals het zou moeten, eigenlijk. Rommel van Sitecom komt hier niet meer binnen.