Jugendstil

Al van in mijn kindertijd herinner ik mij het mooie grote huis op de hoek van Dorp-Oost en de Burgemeester Vermeulenlaan. Een prachtig huis waar ik eigenlijk nog nooit was binnengeweest. Maar vanavond kreeg ik de kans om ook een deel van de binnenkant te zien.
Gewoonweg prachtig. En ik vermoed dat de bewoners mijn verbazing hebben opgemerkt. Ze hebben me zelfs uitgenodigd om eens terug te komen als ze wat meer tijd hebben. En dan krijg ik een privé-rondleiding.

En terwijl ik wat opzoekwerk doe over het huis en zijn architect, kom ik volgende reactie tegen op een artikel  over Los niños op de site van Gentblogt.

Ook ik kom zeker dinsdagavond.Ik draag de naam van een van de ninos die een onderkomen vond bij mijn grootouders te Gent.Mijn vader is in opdracht van de toenmalige Vooruit als oorlogsreporter vertrokken naar Spanje en heeft naderhand les gegeven aan de Ninos opdat zij hun eigen moedertaal niet zouden vergeten.Ik bezit nog vele ontroerende foto’s en documenten uit die periode.Jammer genoeg ben ik alle contact met “mijn” Carmen verloren daar mijn vader niet is teruggekeerd uit Duitsland(overleden na een jaar concentratiekamp in
Neuengamme) Misschien kan iemand me helpen Ik hoop nu te kunnen uitpluizen of ze nog leeft te Bilbao. Indien wel ,danga ik haar zo vlug mogelijk bezoeken
Haar naam: Cundin Gil Carmen,ze was I0 jaar toen ze in Gent aankwam met haar broer Ramon van 11 jaar.
Mijn naam: Mussche Carmen(geb.in 1942)en dochter van Mussche Robert(overleden in mei 1945)

Carmen Mussche was de vrouw bij wie ik daarnet op bezoek was. Ik word er stil van.

3 gedachtes over “Jugendstil

  1. Een beetje laat mijn reactie,maar misschien bereikt het nieuws jullie toch nog langs deze weg.Vorige maand ben ik eindelijk in contact gekomen met de familie van Carmen Cundin Gil,het Spaanse pleegmeisje dat ooit een onderkomen vond bij mijn grootouders tijdens de Spaanse Burgeroorlog.Zijzelf leeft niet meer maar haar broer Ramon die ook in een familie in Gent verbleef leeft nog te Bilbao samen met zijn dochter en kleinkinderen.De contacten zijn gelegd en waren zeer emotioneel en enthousiast.DUS ik vertrek volgende maand waar Bilbao om de familie te ontmoeten en een internationale samenkomst bij te wonen van de Baskische Ninos die van alle hoeken van de wereld daar samenkomen.DANK aan allen die het afgelopen jaar belangstelling hadden voor mijn zoektocht en die me steunden en hielpen.

    Mussche Carmen

Geef een reactie

