Aalsterse vlaai

SMS dinsdagavond 11 maart 20:56:53 Hey broer, zou je aub eens een vlaai kunnen maken voor mij? Heb er zo plots zin in.

Deze middag de nodige ingrediënten gehaald en terwijl de kinderen met hun vriendjes naar de JEFI (vandaag Sjakie en de Chocoladefabriek) waren, heb ik naar het recept van mijn moeder een kom heerlijke Aalsterse vlaai klaargemaakt.

Als kind hield ik ervan mijn mams te helpen bij het klaarmaken van Aalsterse vlaai. En ik mocht dan de vlaaiekom insmeren met boter en de andere kom waar alle ingrediënten vakkundig gemengd werden, mocht ik uitlikken.
En ons huis rook dan zo lekker. Een mengeling van peperkoek en kaneel. En van foelie ook.

De vlaai moest dan een nacht rusten. De dag nadien kreeg opstaan een totaal andere betekenis. Ik sprong dan uit mijn bed en samen met mijn zussen aten we het ene stuk vlaai na het andere, met een snee brood met goeie boter.

En ik gebruik nog steeds dezelfde kom, alleen kon ik nu niet wachten tot morgenvroeg om de vlaai op te smullen. Daarnet nog. Een groot stuk afgesneden en niet eens de moeite genomen om een bord en een vork uit te halen. Zo, uit het vuistje en vingers en duimen aflikken.

Het recept kan ik hier jammergenoeg niet publiceren. Dat blijft een goed bewaard familiegeheim.

5 thoughts on “Aalsterse vlaai

Geef een reactie

